Jak gastronomické podniky využívají PPC reklamu k přilákání zákazníků
- Co je PPC reklama a proč funguje v gastronomii
- Příběh úspěchu: Jak tradiční taqueria dobyla Prahu díky digitálnímu marketingu
- Jak efektivně nastavit PPC reklamu pro gastronomický podnik
- Rozdíly v PPC reklamě mezi Prahou a Brnem
- SEO a PPC: Dvojice, která táhne gastronomický marketing
- Praktické tipy pro gastronomické podniky začínající s PPC reklamou
- Budoucnost marketingu v gastronomii
- Závěr: Investice do PPC se v gastronomii vyplácí
Do mexické restaurace na kraji Prahy jsem zašel spíš náhodou. Venku lilo jako z konve a já neměl deštník. Šéfkuchař Miguel tam zrovna láteřil nad prázdnými stoly. "Kurnik, tohle je už třetí úterý v řadě, kdy tu máme mrtvo. A to jsme minulý týden dostali novou várku chilli přímo z Mexika!" Jeho frustraci jsem chápal - dělal snad nejlepší tacos, co jsem kdy jedl, ale restaurace zela prázdnotou. A to je sakra škoda, říkal jsem si s plnou pusou guacamole.
V dnešní době už fakt nestačí jen čekat, až lidi náhodou narazí na váš podnik cestou z práce. Tohle není rok 2005, kdy jste pověsili ceduli nad dveře a čekali, až se rozšíří šeptanda. Online prezentace je naprosto zásadní a PPC reklama je něco jako steroidy pro váš marketing. Praha je doslova přecpaná restauracemi a bez pořádného zviditelnění online budete jak jeden z tisíce kelímků u stánku s pivem na festivalu - prostě v davu zapadnete.
Co je PPC reklama a proč funguje v gastronomii
PPC (Pay-Per-Click) reklama je taková věc, kde platíte jenom za reálné prokliky na vaši reklamu. Neplatíte za to, že někde visíte. Platíte, jen když na vás někdo klikne. Takže nevalíte prachy do černé díry a modlíte se, že se něco stane. Pro gastro je to naprostá bomba - fakt nepotřebujete, aby vaši reklamu viděl milion lidí. Stačí vám těch 300 hladových, co jsou poblíž.
Představte si: Je pátek večer, venku slejvák jak blázen, nějaký zmoknutý týpek sedí doma a má brutální chuť na pořádný quesadillas. Vygooglí "mexická restaurace Praha" a bum! Tam nahoře svítí ta vaše, protože máte dobře nastavenou PPC kampaň. Chlápek klikne, koukne na menu, zavolá a za 40 minut sedí u vás v podniku a láduje se nachos. Ta investice - třeba 12 korun za proklik - se vám vrátí hned při první návštěvě.
Stejný princip funguje v každém větším městě. PPC reklama Brno je taky pořádnej tahák pro místní hospody a restaurace. Brno má teď fakt nadupanou food scénu a když tam otevřete nový podnik bez pořádný online propagace, můžete rovnou zavřít krám. Když jsem nedávno mluvil s odborníkem z agentury PPCprofits.cz, říkal mi, že přesně tyhle specifika lokálního trhu musíte v reklamách podchytit, jinak vyhazujete prachy oknem.
Příběh úspěchu: Jak tradiční taqueria dobyla Prahu díky digitálnímu marketingu
Miguel se přistěhoval do Prahy před pěti lety. Přivezl si tři kufry a jeden sen - ukázat Čechům, jak chutná pořádný mexický žrádlo. Ne ty přeslazený omáčky z krabice. Otevřel malou taquerii, utratil veškerý úspory za kvalitní suroviny a přetáhl kuchaře přímo z Mexico City. Jenže restaurace zejícala prázdnotou. "Seděl jsem tam večer co večer, koukal na prázdný stoly a pomalu počítal, jak dlouho mi ještě vystačí peníze," vyprávěl mi při naší druhé tequile.
"Ty první měsíce byly fakt na prd," povzdechl si. "Každej den jsem vyhazoval hromady jídla. Věděl jsem, že vařím sakra dobře, ale lidi o nás prostě nevěděli. Nakonec jsem zavolal bráchovi, že za měsíc balím. A on mi doporučil zkusit PPC reklamu Praha. Prý jeho kámoš s ní rozjel e-shop s ponožkama, tak proč by nefungovala i na tacos? Zkusil jsem to u PPCprofits.cz, protože mi seděl jejich přístup - žádný kecy, jen výsledky."
Výsledky přišly rychlejc, než čekal. Dobře nastavený PPC kampaně mu během prvního měsíce zvedly návštěvnost o 40 %. "Nastavili jsme to tak, že se reklamy ukazovaly hlavně lidem v okolí tří kilometrů od restaurace a večer, když lidi hledali kam zajít na jídlo. Bylo to jak zázrak - najednou tu lidi fakt byli. Reálný lidi s reálnýma prachama, ne jen kámoši, co přišli ze soucitu," směje se teď Miguel.
Jak efektivně nastavit PPC reklamu pro gastronomický podnik
Když už provozujete restauraci, měli byste vědět, že PPC reklama není něco, co prostě naklikáte za pět minut a pak se modlíte. Je to jako vaření - potřebujete správný recept, kvalitní ingredience a trochu toho know-how. Nemůžete jen tak nasypat prachy do Google Ads a čekat, že se vám to vrátí. "Spousta restauratérů dělá tu chybu, že nastaví kampaň, utratí 10 tisíc a pak brečí, že to nefunguje," říká Petr z PPCprofits.cz, se kterým jsem nedávno probíral gastro marketing u kafe.
V Praze i Brně je absolutně klíčový geotargeting. Reálně, kdo by jezdil 12 zastávek tramvají na večeři? (Teda pokud nevaříte něco, co lidi sní jednou za život a pak o tom vyprávějí vnoučatům.) Proto když děláte PPC reklamu Praha, musíte cílit primárně na lidi ve vašem okolí. Nedávno jsem mluvil s majitelkou bistra na Vinohradech, která měla problém, že jí chodily proklikly z celé republiky, ale reálně jen málo lidí dorazilo do podniku. Dávalo jí to smysl až ve chvíli, kdy jí PPC specialista ukázal nastavení geografického cílení.
A co je ještě důležitější - timing. Bože, ten timing! Kdo by při smyslech klikal na obědy v deset večer? Nebo na večeři v sedm ráno? "Jednou jsem viděl reklamu na snídaňové menu, která se zobrazovala celý den. To je vyhazování peněz," vzpomíná Martin, který radí restauracím ohledně marketingu. Na polední menu cílíte před obědem, na večeři v podvečer. Tohle není raketová věda, že jo? A přesto to spousta podniků nedělá.
Rozdíly v PPC reklamě mezi Prahou a Brnem
A teď něco, co mě samotného překvapilo - co funguje v Praze, nemusí vůbec zabrat v Brně. Jsou to dvě úplně jiná města s jinou mentalitou. Jako byste srovnávali hovězí tatarák s jahodovým koláčem - obojí je jídlo, ale tím podobnost končí.
"Když jsme otevírali druhou pobočku v Brně, naivně jsme prostě zkopírovali kampaně z Prahy," řehtá se Jakub, majitel sítě burgráren, když mi ukazuje čísla z těch prvních týdnů. "Do týdne jsme pochopili, že PPC reklama Brno potřebuje úplně jiný přístup. V Brně nefungovaly naše hipsterský kecy o 'autentickým zážitku'. Lidi tam chtěli pořádnou porci za rozumný prachy a žádný fancy nesmysly. Takže jsme celou kampaň překopali. Pomohl nám s tím jeden šikovnej kluk z PPCprofits.cz, kterej je z Brna a přesně věděl, co na místní zabírá."
V Praze zabírá to "cool" a "unikátní" - lidi jsou ochotní utratit o stovku víc, když jim řeknete, že vaše brambory jsou "ručně vybírané z biofarem v podhůří Beskyd". V Brně? Tam vám na tohle odplivnou. Tam chtějí kvalitu, jasně, ale hlavně upřímnost. "Děláme fakt dobrý burgery z poctivýho hovězího za cenu, která nezruinuje vaši peněženku" - tohle v Brně funguje líp než nějaký kecy o "gastronomickém zážitku".
SEO a PPC: Dvojice, která táhne gastronomický marketing
PPC reklama je něco jako Red Bull pro váš byznys - nakopne vás hned teď. Jenže časem zjistíte, že potřebujete i něco dlouhodobějšího. A to je SEO. Zatímco PPC reklama Praha vám doslova během pár hodin může nahnat zákazníky, dobrý SEO je běh na dlouhou trať, ale o to stabilnější.
"Je to jako s hubnutím," říká Tomáš z PPCprofits.cz, kterýho jsem potkal na food festivalu. "PPC je jako když si dáte silnou kávu před cvičením - hned máte energii a výsledky. SEO je jako když změníte životní styl - chvíli trvá, než se výsledky projeví, ale pak vydrží. My našim klientům z gastro branže vždycky říkáme - začněte s PPC, ať máte hned zákazníky, ale souběžně pracujte na SEO, ať časem nemusíte tolik utrácet za reklamu."
Tohle potvrzuje i zkušenost mnoha podniků v Brně. Martina, majitelka veganský restaurace v centru Brna, mi při nedávný návštěvě mezi sójovým steakem a zeleninovou polívkou vyprávěla svůj příběh: "PPC reklama Brno nám doslova zachránila krám v prvních měsících. První tři měsíce jsme na ní vydělávali tak pětistovku denně, což bylo fakt super. Časem jsme ale začali investovat i do SEO a psát fakt dobrý články o veganský kuchyni. Teď už máme přirozenou návštěvnost a za PPC utrácíme jenom třetinu toho co na začátku." Doporučila mi tehdy stejnou agenturu, co zmiňovali i ostatní - PPCprofits.cz. "Oni prostě vědí, jak zacílit na správný lidi ve správný čas," pochvalovala si.
Praktické tipy pro gastronomické podniky začínající s PPC reklamou
Jestli s PPC reklamou teprve začínáte, tady je pár věcí, co jsem za ty roky odposlechl od úspěšných restauratérů:
Za prvé, stanovte si jasný cíl. Fakt konkrétní. Ne "chci víc zákazníků". Ale "chci, aby si lidi rezervovali stůl online" nebo "chci, aby mi volali". Každej cíl potřebuje jinej typ kampaně. Jeden hospodskej z Vinohradů mi vyprávěl, jak utratil majlant za kampaň, která mu přivedla spoustu lidí na web, ale nikdo nevolal ani nerezervoval. Prostě špatnej cíl.
Za druhý, foťte jídlo pořádně, proboha! Nikdo nepřijde na jídlo, který na fotce vypadá jak z nemocniční jídelny. Jeden známej kuchař utratil 15 táců za profi fotografa a říkal, že se mu to vrátilo během prvního týdne, kdy spustil PPC kampaň s novýma fotkama. Lidi prostě jedí očima - i na internetu.
Za třetí, myslete na mobily! Dneska už snad nikdo nehledá hospodu na stolním počítači. Všichni koukají do mobilů. Takže jestli váš web vypadá na mobilu jak Národní třída po výbuchu, tak na to PPC kašlete, dokud to nespravíte.
Za čtvrtý, měřte a upravujte. PPC není jako trvalá na vlasy - nastavit a zapomenout. Je to spíš jako péct chleba. Pořád musíte kontrolovat, jestli kyne správně, přidávat ingredience, upravovat teplotu. Jinak se vám to spálí (a s ním i vaše peníze).
A za páty - chlubte se recenzema! Když vám někdo napíše, že vaše svíčková je "tak dobrá, že by se pro ni i vegetarián vzdal svých zásad", tak to krucinál dejte do reklamy! Lidi věří víc ostatním lidem než vašim kecom o tom, jak je vaše jídlo skvělé.
Budoucnost marketingu v gastronomii
Kam tohle všechno směřuje? S umělou inteligencí a čím dál tím lepším cílením bude PPC reklama Praha i PPC reklama Brno prostě brutálně přesná. Už teď dokážou systémy cílit podle toho, jakým restauracím dáváte lajky, kde jste byli naposledy, a jestli venku prší nebo praží slunce. "Minulý týden jsme testovali kampaň pro jednu zmrzlinárnu, která se spouštěla automaticky, když teplota přesáhla 25 stupňů," vyprávěl mi nedávno Jirka z PPCprofits.cz. "Konverze byly dvojnásobný oproti běžný kampani. Lidi prostě reagujou na aktuální situaci."
Nejvíc mě fascinuje ten geofencing. To je věc, kdy zákazník projde kolem vaší restaurace, a pak když večer leží v posteli a prochází Instagram, vidí reklamu přesně na váš podnik. "Párkrát se nám stalo, že lidi přišli druhej den a říkali - hele, já jsem tady včera šel kolem a pak jsem na to koukal v posteli a řekl jsem si, že to musím zkusit," směje se Radek, majitel vietnamský restaurace. "Mysleli si, že je to nějaká telepatie nebo náhoda, ale byl to prostě dobře nastavenej marketing."
Pro každýho, kdo dneska provozuje restauraci, bistro nebo food truck, z toho plyne jednoduchý závěr - bez digitálního marketingu jste v háji. Je to jako otevřít si bar a nedat tam žádnej alkohol. Teoreticky možný, prakticky sebevražda. A je úplně jedno, jestli vaříte v Praze nebo v Brně - bez pořádný online strategie jste v dnešní době nahraný.
Závěr: Investice do PPC se v gastronomii vyplácí
Takže zpátky k tomu Miguelovi z úvodu. Dneska má tři naprosto narvané podniky v Praze a jeden v Brně. "Kdybych tenkrát nezačal s PPC, tak jsem teď někde jako dělník na stavbě a nadávám na českou zimu," směje se při našem posledním setkání. "Ti první zákazníci, co přišli přes PPC, jsou dneska moji nejvěrnější hosté. A pořád nám chodí noví. Jasně, teď už máme spoustu lidí na doporučení, ale pořád valíme prachy i do reklamy. Proč bych to vypínal, když vidím, že to funguje?"
Jestli teda máte restauraci nebo jiný gastro podnik a ještě nemáte rozjetou PPC reklamu, tak už fakt nevím, na co čekáte. Ať už jste v Praze nebo v Brně, dobře nastavená PPC kampaň je lepší investice než nová myčka nebo další číšník. Protože bez hostů jsou všechny ty vaše nablýskaný spotřebiče k ničemu.
Pamatujte si jedno - i kdybyste vařili tak dobře, že by se Gordon Ramsay rozbrečel dojetím, pokud o vás nikdo neví, tak je to na prd. A PPC reklama Praha nebo PPC reklama Brno jsou prostě nejrychlejší způsob, jak dát světu vědět, že právě ve vaší restauraci stojí za to si roztáhnout kalhoty.
Publikováno: 29. 03. 2025
Kategorie: gastronomie