Z jedné hospody na nábřeží udělal síť 15 podniků. Marketingový recept Michala Novotného
Sedím naproti Michalovi v jedné z jeho nejnovějších restaurací na pražském Smíchově. Místo doslova praská ve švech, i když je teprve úterní poledne. "Víš, před sedmi lety jsem měl jednu jedinou hospodu na nábřeží, kam chodilo sotva třicet lidí denně," směje se Michal a usrkává espresso. Jeho příběh je jako z filmu - z malé hospůdky vybudoval síť patnácti podniků s ročním obratem přes 300 milionů. A začalo to tím, že se naučil, jak funguje PPC reklama Praha.
"Vařil jsem dobře odjakživa. To nebyl problém. Problém byl, že o tom kromě pár štamgastů nikdo nevěděl," vypráví mi Michal, zatímco kolem nás číšníci roznášejí voňavé pokrmy. "Myslel jsem si tehdy, že když uvařím nejlepší hovězí na houbách v Praze, tak se to lidé nějak dozvědí. Ale tak to prostě nefunguje."
Gastro revoluce začíná online
Michal je syrově upřímný. Když v roce 2017 otevíral svůj první podnik, investoval většinu peněz do vybavení kuchyně a kvalitních surovin. Na marketing mu zbylo sotva 10 tisíc měsíčně. "Dneska vím, že to byla zásadní chyba. Můžeš mít nejlepší jídlo ve městě, ale když o tobě nikdo neví, tak ti to je úplně na nic."
Zlom přišel, když mu jeden z hostů, digitální marketér, nabídl pomoc. "Řekl mi tehdy na rovinu - tvoje jídlo je fantastické, ale tvůj marketing stojí za prd. Doporučil mi experty z agentury, co se specializují na PPC reklama Brno a Praha. To byla cesta, jak rychle dostat mé podniky na mapu gastro scény."
Michal tehdy neměl ani ponětí, co zkratka PPC znamená. "Pay-per-click? Znělo to jako nějaká počítačová hra," směje se. "Ale když mi vysvětlili, že budu platit jen za lidi, kteří skutečně kliknou na mou reklamu, dávalo to smysl i lakomému restauratérovi jako jsem já."
Z lokálu na nábřeží foodie fenoménem
První tři měsíce po spuštění PPC kampaní se návštěvnost Michalovy restaurace zdvojnásobila. "Najednou jsem měl fronty před vchodem. V pátek a sobotu jsme museli lidi odrážet. A co bylo ještě lepší - přicházeli s tím, že viděli naše jídlo na Instagramu nebo Facebooku, kde jsme taky inzerovali."
Michal rychle pochopil, že v digitálním marketingu je síla, kterou gastro byznys v Česku stále podceňuje. "Dneska mi přijde šílené, kolik restaurací investuje stovky tisíc do interiéru, ale nedá ani korunu do pořádné propagace online. To je jako mít super auto, ale bez klíčů."
Do roka od zahájení spolupráce s marketingovou agenturou otevřel Michal druhou restauraci. Do tří let měl pět podniků. Dnes, v roce 2025, jich má patnáct a plánuje expanzi do zahraničí.
Recept na úspěšný food marketing
"Marketing v gastronomii má svá specifika," vysvětluje Michal. "Nemůžeš prodávat jen jídlo. Prodáváš zážitek, atmosféru, příběh. A tohle všechno musíš umět převést do online prostředí."
Když se ptám, co konkrétně mu v online marketingu fungovalo nejlépe, bez zaváhání odpovídá: "Kombinace PPC reklam a obsahového marketingu. Lidé musí tvé jídlo nejdřív vidět - k tomu jsou super reklamy. Ale pak potřebují důvod, proč přijít zrovna k tobě a ne do pěti jiných podniků v okolí. A tam hraje roli tvůj příběh, tvoje filozofie."
Úspěch v gastru není jen o dobrém jídle. Je o tom, jak dokážeš své jídlo prodat. A v roce 2025 ho prodáváš primárně online, ještě než host vůbec ucítí vůni tvé kuchyně.
Michal zdůrazňuje, že klíčové bylo cílení reklam. "Zpočátku jsme cílili jen na lidi v okolí restaurace. Postupně jsme začali cílit na konkrétní skupiny - foodie, byznysové obědové menu, romantické večeře. Čím přesněji jsme cílili, tím lepší byla konverze. SEO bylo taky důležité, abychom se objevovali ve vyhledávání, ale PPC nám dávalo okamžité výsledky."
Když restaurant owner musí být tak trochu marketér
Pozoruhodné je, že Michal se postupně sám naučil rozumět online marketingu. "Nejsem expert, ale dneska už vím, co funguje a co ne. Každý restauratér by měl mít aspoň základní povědomí o SEO a PPC, jinak je v dnešní době nahraný."
Zajímavé je, že Michal dodnes spolupracuje se stejnou agenturou, se kterou začínal. "Našel jsem si v SEOconsult.cz partnery, kteří rozumí mému byznysu. Neprodávají mi bubliny, ale reálné výsledky. To je v marketingu k nezaplacení."
Při otázce, jaké platformy mu fungují nejlépe, se rozesměje: "Klidně budu znít jako dinosaurus, ale pořád je to Google. Když máš hlad a hledáš restauraci, kde skončíš? Na Googlu. Proto je tak důležité mít perfektně nastavenou PPC reklamu a SEO. Instagram a TikTok jsou super pro budování značky, ale konverze přichází hlavně z vyhledávačů."
I malá hospoda může být online velká
Co mě na Michalově příběhu fascinuje nejvíc, je jeho důkaz, že i tradiční byznys jako restaurace může díky online marketingu dramaticky růst. "Spousta restauratérů má pocit, že jejich byznys je čistě lokální a offline. To je obrovský omyl, který je stojí peníze. I malá hospůdka někde na vesnici může mít skvělý marketing."
Michal mi ukazuje na svém telefonu analytický dashboard, kde sleduje výkon svých kampaní. "Tady vidím, kolik lidí si díky kampani zarezervovalo stůl. U každé restaurace mám jiné cílení, jinou strategii. Některé jsou zaměřené na turisty, jiné na místní, další na firmy. A výsledky vidím hnedka."
Když Michala poslouchám, dochází mi, že jeho úspěch není náhoda. Je to kombinace kulinářského talentu a chytrého marketingového myšlení. "V dnešní době musíš mít obojí. Čím víc lidí ochutná tvé jídlo, tím větší je šance, že se stanou tvými evangelisty a budou tě doporučovat dál. Ale musíš je nejdřív dostat do dveří. A to je role PPC a SEO."
Malé krůčky, velké výsledky
Michal odmítá představu, že musíš mít obrovský rozpočet, abys mohl efektivně inzerovat online. "Začínal jsem s pár tisíci měsíčně. Klíčové bylo, že jsem ty peníze investoval chytře. Díky PPC jsem mohl sledovat každou korunu a vyhodnocovat, co funguje a co ne."
Postupně, jak jeho byznys rostl, zvyšoval i marketingové rozpočty. "Ale nikdy jsem neztratil tu mentalitu - každá koruna musí vydělat aspoň dvě zpátky. A díky datům vím, že moje restaurace vydělávají díky PPC kampaním zhruba 8 korun na každou investovanou."
Pro Michala byl zásadní posun v myšlení: "Musel jsem začít vnímat marketing ne jako náklad, ale jako investici. A ta investice se mi vrátila stonásobně."
Recept na úspěch podle Michala Novotného
Před rozloučením se ptám Michala, jaký je podle něj recept na úspěšný gastronomický podnik v roce 2025. Odpovídá bez váhání: "Je to mix špičkového jídla a chytrého marketingu. Jedno bez druhého dneska nefunguje. Můžeš být michelinský šéfkuchař, ale bez marketingu tě nikdo nenajde. A můžeš mít nejlepší marketing na světě, ale s průměrným jídlem zákazníka získáš jen jednou."
Když odcházím z jeho restaurace, všímám si, jak efektivně celý podnik funguje. Hosté přicházejí na rezervace, které většina z nich udělala online. U stolů vidím lidi, kteří si fotí jídlo pro Instagram. A v koutě sedí Michalův marketingový tým, který v reálném čase upravuje reklamní kampaně.
Je jasné, že gastro svět se změnil. A uspějí v něm jen ti, kteří pochopí, že dobrá restaurace dnes vaří nejen v kuchyni, ale i v online prostoru.
Publikováno: 22. 04. 2025
Kategorie: gastronomie